På min Scampi var ett av röstjärnen fästat allt för dikt mot däcket, vilket resulterade i att däcket sprack lite grann när riggen sattes an hårt. Detta gjorde att vatten kom in och röstjärnet rostade. Andra Scampi har haft liknande problem, t ex har vatten kommit in via röstjärnsbultarna. Ett gott råd – kolla röstjärnen då och då. I år hade ett röstjärn rostat så mycket att det var dags för ett byte. Så här gick jag tillväga. .
Först hackade jag loss det gamla röstjärnet med stämjärn, ett mycket tidsödande arbete, det tog åtta mantimmar. Därefter lät jag tillverka ett nytt hos en smed. Jag lät göra det i vanligt järn, rostfritt hade blivit för dyrt. För att öka rostskyddet lät jag varmgalvanisera röstjärnet.
Sedan var det dags att plasta fast det. Det viktiga då är att man får god vidhäftning mellan stålet och båten. Först måttade jag in det nya järnet och plastade upp så att skrovet följde röstjärnet väl. När detta härdat limmade jag det med epoxi som gjorts trögflytande med mikrofibrer. .
Uppe mot däcket lade jag en skiva av gummi, ca 6 mm tjock, som distans för att inte däcket skulle spräckas igen. För att ge ytterligare fäste åt epoxin, kan man borra ett par hål i röstjärnet där epoxin kan greppa. När epoxin härdat var det dags att börja plasta med glasfiber.
Det är viktigt att man inte lägger för många lager direkt. När glasfiberarmeringen härdar utvidgas järnet av värmen och det är risk att plasten släpper när det svalnar, så börja med max 2 lager glasfiber.
Efter härdning kan man köra på med ytterligare lager. Jag använde 5-10 lager, speciellt lade jag mycket på röstjärnets ”flyn”. Som vanligt, se till att få mycket polyester så glasfiberduken blir ordentligt blöt och jobba ut alla blåsor med stålroller. Därefter fästes däckbeslaget och drogs fast och inredningen monterades åter.
Jobbet tog ca 10 timmar, exkl losshackning. Kostnaden blev ca 2.000:- varav röstjärnen inkl galvanisering ca 1.500:-. Det är ett ganska jobbigt ingrepp så jag rekommenderar det endast om det är av nöden påkallat, man kan nog klara sig i de flesta fall med kontroller och bättringsmålning med rostskyddsfärg.
Kalle Lyth 407 Scampagne
Från Scampiseglaren nr 3/91
Kopierad från gamla webbplatsen 2016-11-09
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.