Plan för nya webben 2014

Hej!

Vi har en webbplats på www.scampiforbundet.se som innehåller mycket och värdefullt innehåll. En del är svårt att hitta fram till och det är svårt att förvalta webbplatsen enkelt.

Scampiförbundet har sparkat i gång ett projekt för att vidareutveckla webbplatsen. Vi behöver hjälp av några medlemmar. Vill du? Kolla igenom den här sidan och mejla till stefan.pettersson@lumano.se eller skriv en kommentar längst ned på sidan att du vill hjälpa till.

Syfte

• Lättare för besökare att hitta innehåll.
  • Tydligt om innehållet är korrekt och aktuellt eller historiskt.
  • Lättare att underhålla webbplatsen.
  • Medlemmar ska kunna lägga in innehåll själva.

Ambitionen är att den nya webbplatsen är sjösatt och den gamla arkiverad 31 maj 2014. Projektledare är jag, Stefan Pettersson (stefan.pettersson@lumano.se, 0733-12 55 55). Jag är sekreterare i styrelsen och råkar jobba med … ledning av webbprojekt. ;-).

Hör av dig om du har frågor och/eller vill hjälpa till. Helst via mejl eftersom ungar och jobb gör att jag ibland inte svarar på folks normala telefontider.

Aktiviteter

Vi tar arbetet steg för steg. En del steg kan vi köra parallellt. De punkter som är kursiva på gul botten behöver vi hjälp med från medlemmar.

• Arkivera gamla webbplatsen som historiskt dokument. Klart!
  • Installera webbpubliceringsverktyget WordPress på webbhotellet. Klart!
  • Bygga upp en grundstruktur med menyer och kategorier som annat innehåll kan hängas upp på. Klart!
  • Flytta över tips (tekniska lösningar mm).
  • Öppna upp så att scampiägare själva kan skriva tips.
  • Beskrivning hur man skriver artiklar. Påbörjat.
  • Låt Scampiägare skriva om sina båtar (båtporträtt).
  • Flytta över beskrivningar av båtar (båtporträtt).
  • Öppna upp så att scampiägare själva kan skriva båtporträtt.
  • Skriva nya faktatexter om Scampi.
  • Skriva nya texter om Scampiförbundet.
  • Installera verktyg för nytt diskussionsforum.
  • Flytta över gamla forumdiskussioner till nytt verktyg.
  • Kvalitetsgranska gamla diskussioner.
  • Fixa rutiner för att löpande granska kommentarer och foruminlägg.
  • Fixa rutiner för löpande publicering av föreningsinformation (från styrelse mm).
  • Medlemsmatrikel och båtregister.
  • Köp och säljsidor.
  • Lägg på formgivning på webbplatsen så att den får en egen identitet, en scampiidentititet.

Under arbetets gång kommer den nya webbplatsen att finnas på nya.scampiforbundet.se. När den är tillräckligt färdig kommer den att byta namn till scampiforbundet.se.

Skriv ett ”båtporträtt” om din båt

Vill du beskriva din båt i ord och bild? Strålande!

• Skaffa ett användarkonto på webbplatsen (om du inte har det).
  • Skriv en artikel om din båt.
  • När du lägger in bilder: Om du vill beskära eller göra någon annan bildbehandling så är det oftast enklare att göra det innan du lägger in bilden i WordPress. Om du inte har något bildbehandlingsprogram så kan du använda Pixlr, en gratistjänst där man kör bildbehandlingen i webbläsaren. Bilden får gärna vara stor i form av pixlar (inga problem om den är mer än 1000 pixlar bred, det skalas automatiskt) när den ska in i WordPress, däremot kan det bli problem med lagringsutrymmet om bilden är större än runt 1 Megabyte. Du får fixa det när du sparar bilden i bildbehandlingsprogrammet/-tjänsten.
  • Se till artikeln får kategorin ”Båtporträtt” och skriv en etikett med båtens segelnummer, exempel: ”SWE 1234”.
  • Spara.

Publiceringsverktyget WordPress

WordPress är världens vanligaste webbpubliceringsverktyg. Det installeras på webbservern. Allt arbete sker sedan i din webbläsare. Du behöver inte kunna teknik eller html.

WordPress är en gratis programvara, open source. Många utvecklare är med och utvecklar, ofta för att de behöver någon ny funktion, sedan låter de den funktionen ingå i nästa version av WordPress. Från början var WordPress bara till för att blogga, att löpande skriva artiklar, inlägg. Lite som en dagbok. Med tiden har WordPress utvecklats till ett mer komplett verktyg som också hanterar webbsidor som lever över längre tid och hänger i en trädstruktur.

En av fördelarna med att WordPress är så vanligt är att det är lätt att hitta artiklar på nätet hur man bygger webbplatser och hur man löser olika problem som kan uppstå.

Två bra handledningar på svenska för att komma igång är:

Om du har konkreta frågor eller problem:

• Prova att googla, först på svenska och sedan på engelska. Det finns himlans många bra artiklar och diskussioner.
  • Mejla mig, stefan.pettersson@lumano.se.

Seglar Scampi 5213 Vindil. Hemmahamnar: Björkviks BK  och Stockholms SS. Styrelseledamot i Scampiförbundet. Älskar skärgårdsnavigation, nattsegling och Svenska Kryssarklubbens 24-timmarsseglingar.

Publicerat i Webbplatsen