Arkiv

Tips

Logotyp för Scampi

Behöver du en Scampi-logotypen? Magus Värton, Talinn, Estland, med Scampi SWE 787 Margaritha, har vektoriserat logotypen för att kunna skära till den till storseglet (alla segelmakare har inte alla segelmärken).

Serva ventilerna till självlänsarna

Ritning på ventil till självläns på Scampi.

Scampi utrustades med Blakes seacocks – kombinerad genomföring och ventil till självlänsarna. Ventilerna är av bra kvalitet men de behöver servas och fettas in för att inte fastna i öppet läge. Artikel – serva och fetta in Blakes genomföring/ventil. Practical Boatowner.

Nya bottenstockar

Saranna är byggd 1980 och kölsvinet är så som det ser ut i originalutförande. Båten har inte varit med om någon kraftigare grundstötning. Orsaken till att projektet startades var att originalutförandets ”bottenstockar” är av en ganska tveksam konstruktion.

Roderfäste

Nedre fästet för rodret har på vissa Scampi tendens att lossna, det sitter endast skruvat med 2 eller 3 st. skruvar underifrån. På Elina lossade detta fäste under flera säsonger. Lösningen blev att förstärka fästet. Detta problem har nu aktualiserats

Teak i sittbrunnen

Nytt roder

Hur går man till väga? Är det svårt? Vad ska man tänka på? Hur ska det se ut? Ja, frågorna är många när man funderar på att bygga om rodret. Min besättning har tjatat på mig att jag måste bygga

Extra rufflucka för centrumlyft

En extra däckslucka är inte helt fel att installera. Det blir ljusare i salongen, plus om man har både förpiksluckan den nya och öppet till sittbrunn blir det korsdrag. Det är bra vid matlagning då matoset vädras ut mycket fortare.

Späd ut bottenfärgen (VC-17)

Till säsongen 2001 fick jag tips om att man kunde blanda ut den gamla bottenfärgen VC17 med T-röd. Jag spädde med minst 60% T-röd.Vid upptagningen på hösten fans inte tillstymmelse till beväxtning. Så nu kan jag måla botten med ett

Läckage vid förstag och babystag

De vanligaste läckageställena på Scampi är genomföringarna vid förstaget, vid inre förstaget samt pulpiten. Ett bra sätt att åtgärda denna brist på, är att demontera täckplåten vid förstaget samt inre förstaget och skära till en platta av cellgummi, ca 3-4

Byte av röstjärn

På min Scampi var ett av röstjärnen fästat allt för dikt mot däcket, vilket resulterade i att däcket sprack lite grann när riggen sattes an hårt. Detta gjorde att vatten kom in och röstjärnet rostade. Andra Scampi har haft liknande

Rostfri toatank bakom spegelskåpet

Toatank under installation.

Flera Scampibåtar har toatank, septiktank, hålltank eller septitank eller vad man vill kalla dem för bakom spegelskåpet. Här finns ritning, installationstips och leverantörskontakter.

Project Zero Friction – optimering av löpande rigg

Så här ser mastfoten ut nu på Scampin.

Jag har under några år steg för steg gått igenom min löpande rigg för att minska friktion i linor. Från att inte själv orka hissa segel till att linorna löper så lätt att de håller på att glida ur masten.

Hur man sätter fart på en Scampi – och vinner

Det finns naturligtvis många sätt att öka farten i en Scampi. Personligen är jag övertygad om att de allra flesta skulle bli bra mycket bättre om de bara tränade.

Längd på fall, skot, tåg och linor på Scampi

Genuaskot - längd på skot och fall på Scampi.

Hur långa linor behövs till min Scampi? Är det någon annan än jag som stått i båttillbehörsbutiken och undrat det? I bra butiker med bra personal så har de koll. Båtprylsfirman Robship som numera verkar heta Teufelberger hade tidigare en

Montera nytt elrör i masten

Tillbaka med bulten och dra igenom dragfjäder.

Jag behövde ett nytt elrör i masten och frågade en kompis som är segelmakare hur han brukar göra. Han beskrev en metod som verkade knepig men visade sig vara enkel …

Jakten på hur vattnet kommer in i dieseltanken och föder dieselbakterier

Lock till bränsletank med O-ringen borta.

Jag har problem med att det växer dieselbakterier i tanken. De skapar ett slem som stoppar igen bränsleledningen. Det krävs vatten för att de ska frodas. Nu går jag till botten med var vattnet kommer ifrån.

Instruktionsbok till Hydromarin hydraultank och pump

Tidiga Scampi hade hydrauldrift från motorn i fören till propellern. På motorn sitter en hydraultank från Hydromarin fastbultad. Hydraulpumpen sitter inuti tanken.

Reservdelar till Farymann-motor

Foto på inombordsmotorn Farymann A40 i en Scampi.

På flera gamla webbsidor på nätet hänvisas till Torulf Dieselservice i Årsta för service och reservdelar till de Farymann-dieslar som tidiga Scampi (och Compis, Shipman 28, Trisskryssare m.m.) bestyckades med. Torulf Dieselservice är inte aktivt längre men Torulf Nyström själv

Hydromarin-motorer och Farymann-diesel

Farymannmotorn Det finns fyra olika motortyper från Farymann som byggdes på med hydrauldrift. Den vanligaste är en 12 hk med liggande cylinder LA, finns i Shipman, Trisskryssaren, Scampi, Compis, m.fl. 70-tals båtar oftast 1⁄2 tonnare. Den tvåcylindriga typen har V-ställda

Instruktionsbok till Farymann dieselmotor

Inskannad instruktionsbok (instruction manual) på engelska för Farymann marinmotorer av modell A30M, A40M, K30M, R30M, P30M, S30M. Många tidiga Scampi utrustades med Farymann-motorer. Farymann instruction manual (5 MB, pdf).    

Reparationshandbok Farymann dieselmotor

En del tidiga Scampi utrustades med Farymann dieselmotorer. Här är en inskannad reparationsmanual för Farymanns motormodeller K, A, L, R och S.  Den omfattar inte Farymann A40 som verkar vara den vanligaste modell som monterades i Scampi men den har

Farymann 12 hkr – den beprövade båtdieseln

När jag hade köpt min Älvdalen-Scampi kom jag för första gången i kontakt med den encylindriska dieselmotorn Farymann 12 hkr. Eftersom denna kvalitetsmotor har ringaktats av en hel del båtjournalister, besiktningsmän och båtklubbars förståsigpåare vill jag härmed sprida lite information

Täta ventilerna / fönsterrutorna på båten

Ta bort den inre ramen.

Så här tätar man en läckande ruta i båten.

Nedgångsluckhållare

Här är ett tips på en hållare så att nedgångsluckorna kan placeras i kistbänken när de inte används.

Underhåll av Baron akterstagsträckare

Underhåll av akterstagssträckare, inköpt i slutet av 1970-talet. Denna akterstagsträckare behöver lite omsorg i form av fett och komplettering av kulor. Den är inte helt vattentät vilket gör att stålkulorna ibland rostar bort. Börja med att veva ut tången A

Inbyggd akterplattform

Inbyggd akterplattform. Arbete pågår. Foto: Fredrik Sundin.

Upprinnelsen till detta projekt var en annons på blocket för några år sedan, 2007 tror jag. En Scampi var till salu på västkusten med en liten inbyggd ”plattform”.

Kölbrickor i rostfritt

Jag lät göra nya brickor i rostfritt, då de gamla började korrodera väl mycket.

Motorkonservering (Yanmar)

Detta är råd och dåd från Sjöbergs Marin & Motor för hur du skall sköta det årliga underhållet på din YANMAR. Följ detta och du har gjort vad du kan för en problemfri motorgång och en lång livslängd på din

Förbandslåda och skeppsapotek ombord

Förslag på förbandslåda ombord.

Före Scampiförbundets årsmöte 2005 höll Christian Geisler ett mycket engagerande föredrag i det viktiga ämnet nautisk sjukvård. Christian Geisler som är läkare, seglare (f d Scampiägare), hjärt-/lungräddningsspecialist och seglingsinstruktör berättade om både banala och livsfarliga olycksfallstillbud som vi kan drabbas av

Blanka fribord med våtslipning

Sliprondeller för att polera fribord.

Patrick Carlén i Karlstad med Scampi SWE 5213 Team Exitus berättar hur han våtslipade och polerade friborden till en mycket ren och blank yta.

Slingerkoj

Den här slingerkojen (sjökojen) funkar bra för både barn och vuxna. Vill man ha en koj för bara vuxna behöver den inte vara så hög, då blir det lättare att komma i och ur. I hamn är det bara att

Bredare stickkoj

Inredningen kan skilja sig en smula mellan olika båtar men i min Scampi satt det ett slags smalt skåp ungefär i mitten under sittbrunnen vilket gav ett djupt, smalt och svårutnyttjat stuvuytrymme.

Boktips

Läsvärt för kappseglare  Learning to race, H.A. Calahan, 1934 ”Klassiker” inom kappseglingslitteraturen från 1934. Finns både som ny och begagnad på Amazon, mfl. Classic guide for sailors who want to win yacht races. Expert, detailed discussions of how to get

Learning to race, H.A. Calahan, 1934

Klassiker inom kappseglingslitteraturen från 1934. Finns både som ny och begagnad på Amazon, mfl. Classic guide for sailors who want to win yacht races. Expert, detailed discussions of how to get the most speed out of the boat: crew and

Självslående fock

Uppdatera din 70-tals SCAMPI med masthead-rigg, för cruising. ELINAS SJÄLVSLÅENDE FOCK Lätthanterligt och kryssvänligt.

Badplattform i rostfritt och teak

Badbryggan, passande Scampins akterspegel, är en höjdare som används mycket både till bad och att komma i gummibåten mm. Stege till bryggan har jag köpt färdig från Båtsystem i Fiskebäck. Den är vinklad och sitter mitt i bryggan. På det

Septiktank under förpikskoj

Septiktanken är på c. 50 l och passar i babords stuv i förpiken (nära toan!) och sedan har jag rostfria rör som ansluter till toan. Även tömning ovan däck. Man måste öppna öppningen till stuven någon cm för att tanken

Byte från Farymann till Yanmar 2GM20F(V)

Efter att ha loggat 2 knop i motvind och motsjö togs beslutet att byta motor. Den gamla Farymandieseln med hydrauldrift till propelleraxeln skall bytas ut till en Yanmar 2GM20F(V) med rak axel.

Stuv för sittbrunnsbordet

I vår båt har det alltid varit problem att stuva undan sittbrunnsbordet. Den naturliga platsen att stuva bordet har varit stickkojen, med följd att när bordet skall fram ligger det en massa segelsäckar och väskor ovanpå. Vi löste problemet med

Ombyggnad av sittbrunn på Scampi Mk III

Bortagning av aktre toft genom kapning med vinkelkap vid sargens rundning och en rak linje efter aktre lådskottet tärs över tofterna. Jag vet inte riktigt hur nyare Scampins skott i sittbrunnslådan sitter men i Mark3 är aktre stuvfacket helt separerat,

Byte av motor till Iveko 20 hkr

Sten Olofsons Scampi har fått en ny motor. Motorn är en IVEKO 20HKR vilken passar perfekt utan onödiga ingrepp i motorrum etc. ( detta är en stående disel två cylindrar men mkt låg ). Dessutom är den billigare än övriga

Byte av motor till Yanmar 3YM20

Motorbyte i Scampi – YSE8 till 3YM20 (21HK) Jag tycker inte att själva installationen var så komplicerad egentligen. Det som faktiskt tog mest tid var själva ”projekteringen” – att välja motor. Dom olika motorer som finns i den här storleksordningen

Startrelä och startspärrelä

Motorns placering i fören medför långa ledningar mellan motor och instrumentpanel. Startmotorns solenoid drar vid start ca 20 A (8-12 hk) och 30 A (18 hk). Eftersom ledningslängden är runt 18 m blir det ett betydande spänningsfall till startmotorns solenoid.

Tidig varning vid drivremshaveri

Om drivremmen som driver generatorn och färskvattenpumpen går av tar det inte många minuter innan motorn blir överhettad och tänder överhettningslampan samt ljudlarmar. När detta händer måste motorn stannas omgående. För att få mer tid om ett drivremshaveri är det

Ombyggnad av sittbrunn på Mk III

Borttagning av aktre toft genom kapning med vinkelkap vid sargens rundning och en rak linje efter aktre lådskottet tärs över tofterna. Jag vet inte riktigt hur nyare Scampins skott i sittbrunnslådan sitter men i Mark3 är aktre stuvfacket helt separerat,

Septiktank bakom toalettskåpet

På en Scampi kan lämpligen toatanken placeras bakom toalettskåpet, ovanför toalettstolen. Genom att flytta fram skåpet erhålls i motsvarande mån ett utrymme bakom skåpet, som är lagom stort för en toalettank. Tanken bör då inte vara större än 45-50 liter.

Kölprofilen för Scampi

Här visas en artikel om kölprofiler som är tagen från Scampiseglaren 3/95 av Hasse Svedman. Artikel om Scampis kölprofil från Scampisegaren 3/95 av Hans Svedman (pdf)

Kapa övre spridarparet på dubbelspridarrigg

De äldre typerna av Scampi är utrustade med dubbelspridarriggar av varierande tillverkning. De övre spridarparen är något kortare än de nedre. Om man tittar lite noggrannare på riggen visar det sig att de övre spridarna är alldeles för långa, dels

Grytunderlägg i salongsbordet

Mittendelen på bordet i Scampi består av två härliga lådor att förvara nödvändiga saker i, te x punsch. På under sidan av locken till lådan har vi limmat fast en 12 mm korkskiva och får på så sätt två fina

Ljudlös nedgångslucka

Många Scampi har problem med sin skjutlucka till ruffen, det hörs lång väg när det öppnas och stängs en Scampi-rufflucka. För bara något 10-tal kronor kan man få luckan att glida fram nästan ljudlöst. Dock är det förenat med en

Top