Byte från Farymann till Yanmar 2GM20F(V)

Efter att ha loggat 2 knop i motvind och motsjö togs beslutet att byta motor.

Den gamla Farymandieseln med hydrauldrift till propelleraxeln skall bytas ut till en Yanmar 2GM20F(V) med rak axel.

Hösten 2000 var lyckligtvis mild, vilket gjorde det möjligt att mycket hann göras innan julhelgen. En bidragande orsak är att båten står i ett skjul på vintrarna.

Efter upptagningen togs den gamlamotorn ut i två delar genom fördäcksluckan, hydraul”burken” för sig och själva motordelen för sig.

Därefter påbörjades det slitsamma jobbet med att med stämjärn och hammare hugga bort plasten som höll hydraulmotorn på plats, ta bort alla slangar, skära bort den gamla horisontala motorbädden, som ingick i basinredet.

Efter det fick jag hjälp av ett riktigt proffs, Nisse Sederholm, numera pensionerad Yanmarguru. Nisse hjälpte till att med gigg och den långa axeln bestämma de nya motorfästenas plats samt inpassning av propellerhylsa. Två stycken kraftiga järn i rostfritt med gängade hål för gummitassarna fixerades med spackel och plastades fast.

Sedan snyggades motorrummet till , med topcoat och ny ljudisolering.

Därefter hämtades den nya motorn och vinschades upp i sittbrunnen. Innan motorn via en aluminiumstege gled in i båten, måste maststöttan tas bort. Den måste dessutom kapas för att ge rum åt en större fot, som tillät propelleraxeln att fritt rotera i densamma.

Efter att motorn kommit på plats vidtog en mängd detaljer, som var och en fordrade sin speciella lösning:

  • Flytta givare för logg och ekolod.
  • Ny genomföring, slang och kran för kylvatten.
  • Nytt skott i rostfritt, det som är fäst vid de bakre kölbultarna
  • Nytt skott i plast för fäste av trycklager vid axelhylsan.
  • Placering av vattenlås/ljuddämpare.
  • Dragning av ny kraftigare avgasslang (ett av de jobbigaste momenten, speciellt förbi vattenpumparna vid pentryt.
  • Dragning av nytt kablage till instrumentpanelen och reglage i sittbrunnen.
  • Anpassning av instrumentpanel i sittbrunn.
  • Plastning av kåpor i durk för propelleraxel.
  • Passade på att göra plats för två stycken 115Ah batterier i batteriboxen.
  • Efterhand anslutning av diverse slangar, monteringav bränsle- och vattenfilter, expansionskärl, vakumventil, returslang till tanken o.s.v.

När det började våras återkom Yanmarproffset Sederholm ytterligare en gång för att göra en kvalitetskontroll samt se till att det nya stödlagret blev rätt placerat och fastplastat.

Det var väl i korthet hur motorbytet gick till. Resultatet blev mycket tillfredsställande.

Efter en vanlig säsong i Stockholms skärgård 2001 gjorde jag 2002 Göta Kanal samt kusten runt hem till Gävle igen och där fick motorn verkligen visa vad den går för och det gjorde den!

Många har antytt att det är för mycket pengar att lägga på en så gammal båt, byggd 1974, att man inte kan räkna hem investeringen. Motiveringen för mig var att jag under årens lopp successivt modifierat båten enligt mina önskemål. Att köpa en nyare båt skulle medföra en annan prislapp på själva båten samt åter börja anpassa den till mina önskemål.

Jag trivs med min Scampi och kommer säkert att behålla den tills det är dags att ”gå iland för gott”.

Med seglarhälsningar

Rolf Blomquist
Her Ladyship II


Artikeln flyttad från tidigare webbplats 2019-04-30

Etiketter:
Publicerat i Tips
Upphovsrätt: © Författaren.
En kommentar på “Byte från Farymann till Yanmar 2GM20F(V)
  1. Scampiförbundet skriver:

    Eje Wåhlstedt var ansvarig för Scampins omkonstruktion från Farymann- till Yanmardiesel m. m. 1974-75.

    Har ni funderingar går det att ringa, tel: 0708-122451

Lämna ett svar

Top