Farymannmotorn
- Det finns fyra olika motortyper från Farymann som byggdes på med hydrauldrift. Den vanligaste är en 12 hk med liggande cylinder LA, finns i Shipman, Trisskryssaren, Scampi, Compis, m.fl. 70-tals båtar oftast 1⁄2 tonnare.
- Den tvåcylindriga typen har V-ställda cylindrar och heter RW och SW är på 18 och 24 hk. På slutet kom en liten stående motor på 6 hk. Senare byggdes det avancerade hydraulaggregat med en Kubota som grundmotor.Den vanligaste LA beskriver jag mer utförligt.
- Farymann motorn är otroligt kraftigt uppbyggd, avsedd från början att sitta som luftkyld industrimotor. i många applikationer för lång driftstid. Stänksmörjning (den nedre vevstaksbulten är förlängd och skvätter upp oljan). Kullagrade delar för vevaxel och vevstake.
- Bosch startmotor och insprutningssystem.
- Enkel hantering av ventiler på en topp som man slipar in ventilsätena i.
- Cylinder/topplocks packningen är av koppar som kan återanvändas om man glödgar den på en spisplatta.
- Kylmanteln (marin) är i ett plastmaterial (nylon/delrin?) och tätas med o-ringar.
- Anslutning med hydraultanken sker via en gummibricka med sex hål och medbringare på svänghjulet (3 tappar) och en AL-koppling med kilspår på hydraulpumpen.
- Motorn går att handstarta med hjälp av dekompressionsreglaget på vänster sida och bra svung på veven.
Motorns påbyggnad
- Vattenpump från början en 1/4” Johnson impeller med små plastanslutningar/vinklar som sedan byttes en 3/8” pump med mässingsanslutningar och kraftigare upphängning.
- Generator är en LUCAS som brukade funka skapligt men är ingen bra maringenerator. Eftersom man valde att ha jord i motorkroppen kan man få vissa galvaniska problem.
- Gasreglaget har en vanlig överfallskoppling (i plast) med M5.
- Motorupphängningen är enkel med gummikuddar i fram och bakkant.
- Trevägskranen är gjord i nylon med dragstång i RF samt ventiler i brons.
Hydraultanken
- Hela tanken är i Aluminium, fästelement i vanligt bufo 8:8 stål.
- Locket på baksidan tätas med en o-ring och permatexliknande tätmedel, där sitter också en liten offeranod inslagen mellan kylflänsarna.
- Tanken är skruvad mot motorn med insex M8 skruvar.
- Locket med hydraulmotorn är skruvad och pressad (lätt) och tätades först med en permatex bestruken papperspackning sedan med tätmassa. Hydraulpumpen är en HPI 8 cc (finns även 12 cc) som är skruvad mot locket med M8 och tätad med papperspackning alt O-ring. Inloppet är öppet och tryckslangen har 3/8 anslutning (SPECMA) stålkordad för 150 bar.
- Ventilen är lite olika. Det finns två modeller en liten (SALAMI) och en som ser ut som en tegelsten (Monsun-Tison) Båda har lägena fram, back men ingen neutral. Man kan slira om man är duktig.
- Filter sitter på den gamla tanken på sidan och på nyare på ventilen Ska vara fullflödesfilter (om man vill använda t.ex. volvo motorfilter måste man ta bort gummimembramet.
- Oljesticka med avluftning (hålles ren).
- Bakre motorfäste på vissa modeller.
Hydrauldrevet
- Huset är av aluminium och limmat/pressat ihop med araldit till ett rostfritt rör samt säkrat med en RS M8 skruv.
- Hydraulmotorn fann i två typer Volvo flygmotors vinkelkolvs F19 A & F19 C skiljer genom bultcirkeln och placering av läckoljenippeln.
- Propellerlagret var i början av vävbakelit byttes mot nylon/delrin och sitter med två små plaststift samt är limmat med araldit. Diameter 20mm med plus 0.1-0.2mm
- Propelleraxeln är av 20 mm RS 2343 stång med en RS koppling som är värmekrympt på samt stiftad med 8 mm rs rörstift och kilspår för hydraulmotorns axel. Sitter också stiftad mot hydraulmotorns axel.
- På hydraulmotorn är det limmat en vävbakelitskiva (araldit) som avtätar mot vatten med en V-ring som sitter krängd på axelns koppling och med vattenfast fett mot läpparna och mot vävbakelitskivan. Denna del är känslig för om det brister här kan hydraulmotorns packbox rosta sönder.
- Läckoljenippel av plast/mässing för oljebeständig slang.
- Anslutning av hydraulslangar 3/8” nipplar.
- Propeller stiftas fast med RS 8 mm rörstift (finns några med kona och mutter)
- Det finns även en drevtyp som är uppbyggd på att annat sätt med en Sundstrands motor, packboxar och woodrofkil som kraftöverföring.
Tips och service
- Vattenpumpens lock bör öppnas vid vinterförvaring. Smörj gärna in impellern med lite vattenfast vaselin.
- Trevägskranen är viktig, ha den placerad så nära motorn som möjligt, töm den genom blåsning inför vintern.
- Om hydrauloljan blir vitaktig så betyder det att vatten har kommit in, troligast genom drevet, men kan även komma genom porer mot kyllocket.
- För att på isär hydraulpumpslocket från tanken så lossar man alla skruvarna, placerar en tjock träskiva på golvet/ marken och slår hela tanken så man skräcker loss locket. Vid montering pressar man ner locket och drar försiktigt jämnt fördelat fast skruvarna.
- Om det är kladdigt/vitt vid motorns oljepåfyllningslock tyder det på vatten i motoroljan. Troligast att vatten kommer in via avgasventilen, kolla så att avgasvattnet verkligen kommer ut och att svanhalsen ligger tillräckligt högt.
- Det är mycket sällan som man kör motorn så länge att hydrauloljan tappar sin densitet, om man ofta går med motor och tycker man tappar effekt kan man lägga in en liten rörkylare som komplement (man kan kyla läckoljan).
Med bästa båthälsningar
Billy Brattås
Frågor i mån av tid via billy.brattas2@telia.com.
Billy Brattås har jobbat på Hydro-Marin och byggt, installerat och servat Farymann i Hydromarin-konventering under 70 & 80-talet.
Artikeln kommer ursprungligen från Karlstad Segelsällskaps (KSS) medlemstidning Regatta, nr 1/2008 (pdf). Artikeln publiceras här med Billys godkännande. Scampiförbundet tackar.
Är det någon som vet hur propelleraxeln i originalutförande sitter fast? Verkar inte gå att banka ut den… sitter det en spårring bakom kullagret i delen som hydraulmotorn sitter i?