På flera gamla webbsidor på nätet hänvisas till Torulf Dieselservice i Årsta för service och reservdelar till de Farymann-dieslar som tidiga Scampi (och Compis, Shipman 28, Trisskryssare m.m.) bestyckades med. Torulf Dieselservice är inte aktivt längre men Torulf Nyström själv har kvar ett reservdelar.
Torulf Nyström som svarade för agenturen som importerade motorn har avvecklar sin verkstad men har fortfarande ett reservdelslager. Han har också fört journal över de motorer som han kommit kontakt med. Torulf nås på telefon 08-650 37 15.
Tillagt 2016: Torulf Nyström är död. Han begravdes i kretsen av de närmaste och önskade att man tänker på Sjörddningssällskapet.
När jag fick problem med min motor i somras fick jag tag på denne gentleman. Han har varit i branschen sedan tidigt 60-tal. Inte nog med att han var hjälpsam och har reservdelar, han hade också en journal över min motor och kunde berätta mer om motorn än jag visste.
Här är en videofilm med en helt annan båttyp som också har en Farymann-diesel.
På en del webbsidor stavas Farymann fel och jag gissar att folk också söker med fel stavning. Därför räknar jag upp några rimliga felstavningar här: Faryman, Farryman, Farrymann, Ferryman, Ferrymann och Ferryman.
Min egen motor (efter att hjälpligt ha sanerat motorrummet):
We have a secondhand farymann engine. Bought this in Germany, on the internet. It needed some work, but is running wel this moment.
In Arnemuiden-Netherlands, you can find old parts at a company named Flipper.
Hej, känner ni någon annan nu som har reservdelar av Farymann diesel? Jag hittade någonstans nummer av Anders som verkar tog över efter Torulf med Farymann reservdelar och reparation men telefonnumret fungerar inte. Tack så mycket.