Staffans kappseglingsklinik

Staffan Sollerhag har seglat Gotland Runt, Watski Two Star, Östersjömaran med mera.

Scampiförbundet tycker att det är jättebra om du som Scampiseglare deltar i kappseglingar som arrangeras i din klubb eller i närheten. Det är kul och lärorikt. Ett bra sätt att lära känna sin båt. Och det ger våra fina Scampibåtar synlighet.

Kan vi hjälpa dig att komma igång?

Kliniken är öppen. Ställ en fråga om kappsegling, regler, taktik, hur du trimmar Scampin, nyttjar Scampins starka sidor och vilka svaga som du ska undvika. Skriv frågan som en kommentar här nedan.

Kliniken är öppen. Doktor Sollerhag tar emot, ordinerar tips och trix.

Publicerat i Kappsegling
Upphovsrätt: Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 4.0 Internationell Licens .
7 kommentarer på “Staffans kappseglingsklinik
  1. Christer Jakobsson skriver:

    Hej Staffan
    Jag undrar hur en rodkick ska monteras rätt. Jag har en känsla av att jag inte kan få tillräckligt med tvist i storen eftersom min rodkick stoppar bommen från att lyfta. Min bom lutar konstant en aning nedåt.

    • Staffan Sollerhag skriver:

      Hej, Det finns något som kallas överlängd på en montering av rodkick.
      Överlängden varierar beroende på hur kraftig kick man har. Korrekt monterad och då menar jag vinkeln på kicken från fästet i bommen till fästet långt ner på masten skall vara mellan 25-40 deg ca. Överlängden på kicken är då från fästet i bommen till kickens övre punkt. Måtta in kicken mot fästet när den är monterad på masten och mät sedan från fästet på bommen till kickens överkant. Måttet där kallas överlängd och ska vara 15-18cm beroende på kicken. Det gör att kicken lyfter bommen och seglets tyngd. Gör så här om du är osäker.
      1. Se till att bommen (med dirken) hamnar exakt i 90 deg vinkel mot masten.
      Missa nu inte att överlängden mäts från bomfästet (eller den tänkbara
      punkten för kickens fästpunkt på bommen) i kickens naturliga riktning. 2. Fäst kicken på masten
      3. Måtta nu kicken mot bommen så att du erhåller 15-18cm överlängd.
      4. När du finner 15-18 cm överlängd hittar du automatiskt fästet på bommen
      för kicken.
      5. Montera och sedan färdigt:))

      färdigt

      • Christer Jakobsson skriver:

        Då är mao min felmonterad. Det blir till att montera loss och flytta fästet i bommen framåt.

        • Staffan Sollerhag skriver:

          Hoppas du fattade korrekt. Visuellt när du måttar kicken vid bommen, innan fast montering, själva kickstångens övermått att innebära att den sticker kanske någon eller ett par centimeter ovanför överkant på bomen. Förutsatt att du har en normalbred bom och att vinkeln ligger på ca 40 deg:))

  2. Staffan Sollerhag skriver:

    Kicken används för att kontrollera storseglets twist, framförallt på öppnare bogar, när skotvinkeln är så bred att bommen är utanför storskotskenan. Telltalesen i toppen (ovärderligt) indikerar om seglet är för stängt eller för öppet. På brantare bogar ska de för det mesta stå rakt bakåt, medan de på läns och öppen slör ska vara precis på gränsen att vika in. När rodertrycket blir för stort ska kicken släpas så mycket att man får balans på båten. Man ska alltid, i möjligaste mån, undvika att bromsa med rodret.

    På hårda undanvindar med spinnaker och uppskärningstendenser är kicken det första som ska släppas. På plattläns ska kicken däremot vara ansatt även i hård vind. Den stängda storen hjälper då till att motverka spinnakerns dragning åt lovart, och pendlingen minskar.

    I hårdare vind med hög sjö, och därför vingligare gång, används kicken även på bidevind. I sådana förhållanden måste det göras en avvägning, så att det finns tillräckligt mycket framåtriktad kraft för att effektivt ta båten över sjöarna, utan att för mycket av höjdtagnigen går förlorad.

    Med hårt ansatt kick blir effekten att seglet i vågdalarna där vinden minskar, tar tillvara kraften och ger bra höjd. När man kommer upp på vågtopparna, eller faller av för att hämta mer framåtdrivande kraft, blir effekten av kickens töjning, bommens böj och skotets vinkel att toppen öppnar automatiskt och de krängande krafterna minskar. På det sättet slipper man hela tiden justera akterstaget, riggen sköter trimmet själv.

    Vid kickskotning ska vagnen först släppas ned i lä och skotet tas hem max. Bommen är då nedskotad, och det är lätt att ta hem kicken. Vagnen ska sedan upp till mitten igen och skotet sakta släppas tills lutning, rodertryck och logg säger att det är bra.

    Kickskotning måste användas på båtar utan travare som Starbåten och på min tid även 505’en där vi var många som har/hade centrerad skotning på akterspegeln.

  3. Richard.sundlof skriver:

    Hej Staffan, jag undrar hur jag trimmar storseglet med hjälp av kicken, när och hur används den? Jag har ingen rodkick eller liknande.

Lämna ett svar

Top