Uppdatera din 70-tals SCAMPI med masthead-rigg, för cruising.
ELINAS SJÄLVSLÅENDE FOCK
Lätthanterligt och kryssvänligt.Vi har haft vår Scampi ”ELINA” sedan -85 och är fortfarande nöjda med en båt i denna storlek, speciellt när barnen nu är stora och utflugna för länge sedan. Med tiden avtar även tävlandet och crusing blir då en större del av användningen av pärlan. Stor förtriangel är då ganska arbetsam. Det som underlättar denna typ av segling är rullgenua ett lätt och i dag vanligt alternativ för att slippa ta ner seglet på fördäck, men det kvarstår hanteringen av skot i sittbrunnen vid kryss, ett evigt dragande och skotande som blivit föremål för tankar om SJÄLVSLÅENDE fock. Tankarna övergick i planering.Under 2 säsonger funderade jag på att ta bort det inre förstaget, det var ett måste men sedan kom frågetecknen.
Det finns ju en hel del lösningar.
- gammaldags bom fastsatt vid framkant segel/förstag,
- en modernare variant med en fast bom lagrad under däck innanför förstaget,
- flytande bom typ spinnacker bom skotas mot däck via separat lina,
- och den i dag vanligaste varianten skena på däck så nära masten som möjligt.
Efter vägande för och nackdelar samt hur mycket ingrepp som blir nödvändigt fastnade jag för varianten skena på däck, inte helt oväntat.Sagt och gjort nu började arbetet med att planera hur det skall utföras på ett hållfasthets riktigt sät med utgångspunkt från rigg, skrov och val av detaljer.Starten blev ett antal timmar vid datorn ritande av däcket i 2 plan med riggen på plats samt mätning var skott och andra detaljer som kan påverka placering av den tilltänkta utrustningens placering.
Ett förslag växte fram, som rent praktiskt gav resultatet förliga undervant 420 mm för om mastens framkant. (Fundering är detta tillräckligt)?
Kontakt med mast tillverkaren Seldén i Göteborg som tillverkat min rigg, mailade mina skissade idéer för utlåtande och resultatet visade att deras konstruktör rekommenderade 440 mm för om masten, en smärre justering som inte medförde några problem att följa.Säkerheten först annars vägrar besättningen (den äkta hälften att gå ombord), alltså 2st undervant Ø 8mm och vantskruvar.
Första delen klar.
Skenan nästa del.
Det visade sig att Rutgersons som har bra sortiment på delar till självslående, hade en standard skena med lämplig bockningsradie och en längd som endast behövde kapas någon dm för att passa bra. Tillsammans med ingående delar far steg 2 klart.
Fästen för skenan står på tur. Det blev en kombination för både skenan och vantfästen, båge i 25mm rör bockades och fästdetaljer svetsades fast, bågarnas ändar försågs med 2 st. M10 bult på var sida för montage i överbyggnaden och det hela monterades på plats. Detta gav minimalt ingrepp i överbyggnaden endast 2 hål på var sida. Allt passade bra efter en del pyssel arbete med vinklar och mått.
Nu återstod ”bara” seglet. Efter förfrågning hos ett antal segelmakare med skiftande priser och leveranstider fastnade jag för Lindhagens segelmakeri som jag haft tidigare erfarenhet av. Sände en ritning på segelplanet. Med utgångspunkt från mina ritningar och en del synpunkter på val av duk, skärning, lattor och UV-skydd för rullsystemet hade diskuterats vad det bara att sy, det blev en biradial skuren fock med 3lattor som klarar att rullas in, ytan blev ca: 16 m³ och UV-skyddet slopades till förmån för strumpa.
Till midsommar var allt klart och premiärturen nalkades, allt fungerade som vi önskade. Rulla ut skota hem och segla bekvämt även på kryssen. Första sommaren med självslående fock på Scampi har varit till belåtenhet. Detta projekt har för oss varit mycket lönsamt. För det alternativ vi diskuterat var att byta båt till en med partialrig och det hade blivit en betydligt kostsammare historia. Vad kostade då detta kalas som för oss blev en succé jo under 20.000 kr och det var det värt.
Mera kryss även med masthead.
Tips och bilder är från Ronny Liljas Elina S689.
lilja.ronny@spray.se
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.