Behöver du en Scampi-logotypen? Magus Värton, Talinn, Estland, med Scampi SWE 787 Margaritha, har vektoriserat logotypen för att kunna skära till den till storseglet (alla segelmakare har inte alla segelmärken).
Danska tidningen Baadnyt skrev i februari 1972 en artikel om Scampi under rubriken ”Sådan bliver en godt baad ordinær” (pdf hos Baadbyt).
Scampi Mk IV är den version av Scampi som producerades allra mest. Byggår: 1973-1982. Ca 750 båtar.
Byggår: 1970-1971. Ca 50-75 båtar. Byggplats: Älvdalen Samma skrovhöjd som MK I. Skarpa slag tillkommer. Scampi Mk II från 1970. Ny överbyggnad. Främre delen av överbyggnaden bak till kappen bredare än MK IV. Sidan av denna sluttar ned ända ut mot relingen…
Byggår: 1971-1973. Ca 200 båtar Skrov: Samma som MK II Byggplats: Älvdalen, Frankrike, Japan, USA Överbyggnad: Ändras till samma form som MK IV Köl: Samma som MK IV Mast: Två raka spridare med backstag. I stort sett samma som MK IV. Höjd 11,1m. Motor fram med…
Byggår: 1969 Skrov: 1 dm lägre än Mk IV, inget skarpt slag i sidan Överbyggnad: Kantig, smalare ruff med brantare sidor. Köl: Plåtskal fyllt med bly i främre delen. Kölbultar svetsade runt kanten på plåtskalet. Samma kölvikt som Mk IV.…
Här visas en artikel om kölprofiler som är tagen från Scampiseglaren 3/95 av Hasse Svedman. Artikel om Scampis kölprofil från Scampisegaren 3/95 av Hans Svedman (pdf)
Av Ronald Rybbe som är verksam i fritidsbåtssektorn som besiktningsman och affärskonsult vid köp, försäljning och skador. Ronald arbetar också som frilansskribent i olika båttidningar. Artikeln har flera år på nacken, så ta till exempel prisuppgifter med en nypa salt. Ronald…
Artikelkommentarer