Blanka fribord med våtslipning

Sommaren 2001 hade jag genomfört en ganska omfattande behandling av botten på vår Scampi från –74. Vi slipade bort all färg och det mesta av gelcoaten och lade på Milles hela program av böldpestskydd. Inför sjösättningen förra säsongen började jag fundera på hur man skulle få övriga båten att matcha den nya undersidan, dvs hur får man friborden att se ut som nya.

För några år sedan fanns det en artikel i Båtnytt om hur man lackat om friborden på en Scampi och fått ett bra resultat. Jag ringde därför en av de ledande leverantörerna av båtfärg för att få reda på mer om lackering av båtar. Leverantören sa att det tyvärr aldrig blir riktigt bra om man gör det själv med spray eller målardyna (även om reklamen säger något annat). För ett perfekt resultat krävs att man lämnar bort båten till ett måleri som har erfarenhet av båtar. Däremot tipsade de om att jag kunde prova med ett fint våtslippapper följt av rubbing, polish och vax. De menade att tar man det bara försiktigt med slipandet så borde gelcoatlagret vara tillräckligt tjockt.

Efter att ha besökt OBS-varuhuset, Järnia och andra affärer i Karlstad så fann jag att det inte fanns mycket av det våtslip som jag troligtvis behövde. Det finaste jag kunde finna var kornstorlek 1200 och i form av stora pappersark och hur får man till en jämn slipning med det? Jag ringde då en slipgrossist, Mirka Slipmaterial AB i Karlstad, för att höra om de visste vad man ska ha. Jag fick prata med deras VD och han förstod genast vad jag behövde. De säljer nämligen en hel del våtslip till billackeringsbranschen som har mycket höga krav på finkornigt slipmaterial. Mirkas VD rekommenderade Abralon, ett våtslippapper som sitter på en skumgummikärna med kardborre på baksidan. Fördelen med Abralon skulle vara att det finns i kornstorlek ner till 4000 och att skumgummit sugger upp allt slipdamm vilket underlättar slipandet. VD’n erbjöd mig att få prova en bunt med sliprondeller och en användningsinstruktion mot att jag lovade att återkomma om resultatet.

Sliprondeller för att polera fribord.

Så här gjorde jag

Jag använde en vanlig excenterslipmaskin med lågt varvtal. Skrovet blöttes med en blomspruta (efter att ha tvättat av båten med vatten och ajax) och sedan började jag att slipa. Jag startade med korn 2000 på en yta av en kvadratmeter. Det gick fantastiskt lätt och resultatet så lovande ut. Jag sköljde av ytan med färskvatten och fortsatte medkorn 4000 – ytan blev som ny! Jag fick gå ner från stegen och prova att se ytan från flera vinklar för att bli övertygad. Abralonet tog bort smuts som inte kunnat tvättas bort, bla tjärfläckar från en närgången förtöjningspåle. Jag fortsatte sedan med hela båten och det tog ca 2 timmar per kornstorlek. Jag hade fri tillgång till Abralon så det är svårt att ange exakt hur mycket jag gjorde av med men uppskattningsvis 3-4 st 2000-korn och 4 st 4000-korn till hela båten (30-fot).

Film från Mirka som tillverkar Abralonskivorna, tillagd mars 2014.

 

Erfarenheter

Ett snabbt och miljövänligt sätt att få mycket blanka fribord. Min Scampi från –74 är i normalskick och friborden blev förut hyfsat blanka efter vårens putsande med rubbing och vax. Nu kan jag spegla mig i dem. Abralon i de finare kornstorlekarna är finkornigare än de rubbingsorter jag har provat så jag var aldrig orolig för att slipa bort för mycket gelcoat. Jag rekommenderar varmt Abralon för alla med hopplösa fribord som drömmer om att ha skärgårdens blankaste båt.

Om det är någon som inte tror på att bilbranchen använder Abralon kan man surfa till [trasig länk borttagen] för att se ett proffs uttala sig om hur en behandling av billack går till. Och billack är mycket tunnare än båtens gelcoatlager!

Det blev en del frågor till mig under vårrustningen när mina båtgrannar såg att jag stod och slipade på skrovet. Först hade de sett mig slipa ner bottenfärgen och nu gav jag mig på friborden! När jag förklarat vad jag höll på med var det flera andra som provade. De samlade erfarenheterna av detta blev att de med matta fribord fick ett bra resultat och de som redan hade bra skick på sin båt inte märkte någon större skillnad. Jag väntar nu på att grannen med den matta Maxin ska upptäcka Abralon. Eller varför inte alla Vegor som inte har varit blanka sedan de lämnade Kristinehamn.

Någon kanske funderar på kombinationen av våtslip och elverktyg? Jag gjorde det och provade lite försiktigt i början. Det verkar som om den lilla vattenmängden som blomsprutan ger inte sugs in i mer än skumgummit. Men man kanske i alla fall borde rekommendera att använda Abralon i sliparksformat och köra dem på ett handtag för kardborre med manuell slipning.

Erfarenhet av vaxning

Från en anställd på Mirka fick jag värdefulla tips om hur man vaxar sin båt på bästa sätt. Också detta kommer från bilbranschen. Istället för att stryka ut vax med en trasa på skrovet och låta det torka innan man polerar ska man istället göra följande:

  • Använd en lågvarvig excenterslipmaskin och en bra, ganska formfast skumgummirondell.
  • Blöt rondellen med vatten, krama ur den tills det nästan inte rinner något mer vatten.
  • Lägg på en klick vax i storlek som en fem-krona på rondellen och gnid ut vaxet på båten på en yta av en kvadratmeter.
  • Starta sedan maskinen och kör långsamt runt på ytan under några minuter tills allt vax torkat och det inte finns några rester kvar.

Resultatet blev jättebra och mängden vax som gick åt var en bråkdel av det jag normal brukar använda. Med den gamla metoden brukar ju det mesta av vaxet lägga sig ovanpå ytan och torkas bort vid poleringen.

Abralon

Vävburet våtslippaper på en kärna av skumgummi med kardborre på baksidan. Finns som rondell för slipmaskin och i ark för handslip. Kornstorlek från 180 till 4000. Mycket lågt RA-värde, dvs mycket liten skillnad mellan djupaste och grundaste slipdjup. Många slippapper har höga RA-värdet och det ger då en stor skillnad i djupet vilket resulterar i en yta som aldrig blir helt jämn (blank).

Priset för en rondell ligger på ungefär 30:- (år 2001). Det är inte så lätt att hitta Abralonmen försök i välsorterade proffsbutiker för färg och biltillbehör. Se också www.mirka.com.

Patrick Carlen, SWE 5213 TeamExitus


Flyttad till nya webbplatsen mars 2014. Trasig länk borttagen. Lagt till film på Youtube från Mirka.

Abralon slipskivor kan köpas:

  • http://www.bilfarg.se/c_692/slipmaterial/special-slipmaterial-/-mattering.aspx
  • http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/kap-och-slipteknik/rondeller/abralonrondell-pa3367sv

 

Etiketter:
Publicerat i Tips
Upphovsrätt: © Författaren.

Lämna ett svar

Top