Bästa sätt att koppla in AIS transponder?

Scampiförbundet Forum Frågor och svar Bästa sätt att koppla in AIS transponder?

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Stefan Pettersson 6 år, 10 månader sedan.

  • Författare
    Inlägg
  • #872

    Jag brukar oftast hålla mig i skärgården men ibland ger jag mig ut till havs, oftast på natten. Då tycker jag att det är ruggigt med stora snabba fartyg. Hur mycket jag än försöker hålla mig undan och skära deras kurser vinkelrätt så ger det ont i magen.

    Efter en transportsegling från Tyskland bestämde jag mig en mörk natt i Bornholmsgattet för att köpa en AIS-transponder så att jag syns.

    Nu har jag köpt en AIS klass B-transponder och funderar på hur jag ska montera den.

    Ska jag ha separat VHF-antenn eller dela antenn med VHF:n med hjälp av en splitter? Jag har redan en VHF-antenn i masttoppen.

    • Plus för splitter: färre prylar (i masttoppen), slipper dra ny kabel.
    • Minus för splitter: En splitter verkar kosta 2000-3000 kronor, fler saker som kan gå sönder (splittern, kontaktdonen). Kan det bli problem om både VHF och AIS vill sända samtidigt? Vet inte.

    Så, jag tror att det blir en ny, enkel VHF-antenn för 600-700 kronor.

    Var ska jag sätta AIS:ens antenn? I praktiken kan finns det väl två ställen: akterpulpiten och masttoppen.

    • Fördel masttoppen: Ökar räckvidden, särskilt inomskärs (jag tänker då framför allt på om jag själv vill kolla in andra båtar eller att jag vill att jag ska synas via fasta stationer till nättjänster som Marine Traffic). Om min vanliga VHF-antenn pajar (men masten inte trillar ned) så kan jag skifta till AIS:ens. Framför allt: I akterpulpiten klänger ungarna när de ska dyka i vattnet, och jag vill inte trassla in ankarlinan i antennen.
    • Fördel för akterpulpit: enklare kabeldragning. Lättare att serva om något strular. Mindre risk att VHF och AIS stör varandra (vet inte hur sannolikt det är, verkar inte helt orimligt om två antenner sitter några decimeter från varandra, det ena sänder på 25 W och kanalerna inte ligger allt för långt från varandra).

    Jag tror att det får bli masttoppen.

    Ska AIS:en ha en egen GPS eller ta positionen från plottern? Jag har en Garmin Gpsmap 525s.

    • Plus för egen GPS: Fungerar när jag plockar bort plottern mellan seglingarna. Drar mindre ström än plottern (som drar nära 3A). Ibland under längre seglingar så stänger jag av plottern för att spara batteri. Funkar om plottern lägger av (några enstaka gånger under fem år har plottern fått spelet och visat felaktiga positioner).
    • Plus för att använda plottern: Färre prylar. Slipper köpa en till GPS. Lägre strömförbrukning än om både plotter och extra GPS är igång.

    Jag tror att det får bli en separat GPS. Den sorten som ser ut som en liten svamp och kallas ”GPS-antenn”.

    Verkar det vettigt?

    Det är en AMEC Camino 108 som jag köpt.

    Det går att ansluta till den med NMEA 0183 (som jag kommer att använda för att koppla den till min plotter), NMEA 2000 (som jag idag inte har ombord) och USB (som jag i teorin skulle kunna använda för att koppla till en laptop, men det tror jag inte jag kommer att göra. Plottern har en storasyster som har WiFi. Jag tycker inte att det är värt att betala 2000 kronor ytterligare för att kunna visa AIS-data på mobilen eller surfplattan.

     

    ./stefan

  • #1045

    Richard.sundlof
    Deltagare

    Spännande att följa Stefan! Går i samma tankar själv.

  • #1058

    Jag kan ge en uppdatering av läget och hur jag planerar framåt:

    Jag lyssnade runt kring det här med om jag skulle ha en egen GPS-mottagare till AIS:en. Entydigt: ja. Argumenten var många och trovärdiga. Det är knappast så att det finns någon AIS-transponder som har möjlighet att ta in position via NMEA.

    Jag körde igång genom att koppla bort min stationära VHF och koppla in AIS:en på dess antenn i masttoppen. Det funkade inte alls. Jag såg inga båtar och jag lyckades inte bli sedd på MarineTraffic.

    Jag blev sur och klagade där jag köpt AIS:en och i nästa steg hos agenturen. Skitpryl. Jag var nära att reklamera den. Agenturen tyckte att jag skulle prova med en annan antenn. Så jag köper en liten antenn och sätter i akterpulpiten. Funkar också skit. Jag ser någon enstaka båt på nära håll. Lyckas inte få det styrkt att någon sett mig.

    Så jag pratar med agenturen igen. ”Har du kopplat dator till AIS:en och kollat loggfilerna?” säger de. Kopplar in dator. AIS:en säger: ”Taskig ståendevågförhållande (SWR), stänger av sändning.”

    Jag åker till agenturen som lyckligt nog ligger nära. Jag har med mig AIS:en och min nya fina antenn.

    Steg 1: Vi kopplar in AIS:en på deras fasta antenn. Vi ser båtar i Ulvsunda sjö i närheten. Jag dyker upp på MarineTraffic. AIS:en klagar inte på dålig SWR.

    Steg 2: Vi tittar på min nya fina antenn. En sån där liten kort gummiantenn. Nu får jag en pedagogisk föreläsning om antenndesign. Jag känner igen allt och drar mig till minnes att jag faktiskt gått ett par högskolekurser i radioteknik. Min antenn är skit. Den är en dålig kompromiss på flera sätt. Sammanfattning: Den är så kort att den får väldigt olika prestanda och strålningsmönster vid olika frekvenser. Det marina VHF-bandet är brett. Antennen funkar hyfsat i mitten av bandet och dåligt utåt sidorna. De två AIS-kanalerna ligger långt ut på sidan.

    Vad göra?

    ”Köp en kvartsvågsantenn som är avstämd för AIS-kanalerna.”

    Jag hittar en billig sådan (men de är inte så vanliga). Den ser ut som en enmeters ståltråd. Jag monterar den i akterpulpiten. Nästan direkt larmar den inkopplade plottern att jag håller på att bli påseglad. Jag tittar upp och blir lite lugnad av att klubbens massiva pir kommer att stoppa taxibåten som är på väg mot mig, om den inte svänger. Den svänger.

    Men jag fångas inte upp av MarineTraffic så att jag kan se mig själv på nätet. Det går att förklara med att jag ligger i radioskugga. Så under sommaren 2014 syntes jag för båtar i närområdet och ibland via MarineTraffic. En anledning till att jag skaffade AIS är att jag ensamseglar och tänker att det lugnar folk där hemma om de själva kan kolla i MarineTraffic var jag är. Jag kompenserade för det genom att låta min mobil köra appen mAIS som via nätet skickar positionsangivelser.

    Jag inser också att min gamla VHF-antenn i masttoppen, en kort gummiantenn också är kass. När jag tänker efter så brukar jag ha svårt att nå mina eskaderkompisar via den.

    Läget nu …

    AIS-antennen ska upp i masten. VHF-antennen ska bytas ut till en bättre.

    Tanken med splitter har jag övergett. Onödigt dyrt och jag vill ha en antenn till AIS:en som är trimmad för AIS-frekvenserna. Hellre två antenner.

    Jag har inte bestämt mig men jag lutar åt att en antenn får sitta i masttoppen och den andra på övre spridaren. Men jag vet inte vilken som ska sitta var.

    Argumenten för/emot varierar beroende på vem jag pratar med.

     

    Jag tror att AIS:en hamnar överst och får några sjömils extra räckvidd.

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Publicerat i
Upphovsrätt: © Författaren.