Montera nytt elrör i masten

Jag behövde ett nytt elrör i masten och frågade en kompis som är segelmakare hur han brukar göra. Han beskrev en metod som verkade knepig men visade sig vara enkel …

Gör så här:

  1. Skarva ihop lagom många elrör. Elektriker kallar rören för VP-rör. Använd skarvmuffar och kleta epoxylim i dem. Du vill inte att de ska glida i sär.
  2. Plocka bort mastfoten.
  3. Lägg maströret på sidan med den sida upp som du vill att elröret ska ligga mot.
  4. Slacka alla linor som löper inne i masten så att de faller ned på den sida av maströret som är nedåt.
  5. Leta reda på bultar och grövre nitar på den sida av maströret som pekar uppåt. Det är vid dessa ställen som vi ska fånga upp elröret och fästa det. En uppfästning var tredje meter kan vara lagom. På min mast, med dubbla spridare är de genomgående bultarna i spridarfästena bra kandidater.
  6. Skruva ur bultarna eller borra bort nitarna.
  7. Lägg elröret på masten så att det når fram dit du vill att det ska mynna ut (masttoppen, motorlanterna, spridare, … Markera på elröret vid mastfoten, så att du när du skjuter in elröret vet att du är framme.
  8. Gör samma sak med med det översta bult-/nithålet och nästa och nästa osv. Så att du kan hitta dem med elröret senare.
  9. I det nedersta bult-/nithålet för du ned ett rejält buntband, det ska minst ha samma längd som maströrets omkrets. Böj det först på mitten, pilla in det dubbelt i hålet, med vecket först alltså. Mata in så mycket buntband att det slår i maströret på motsatta sidan från hålet och ”vecklar ut sig” så att det fyller insidan av maströret.
  10. För nu in elröret i maströret lite längre än markeringen för det nedersta hålet. Dra upp buntbandet och känn efter om du fångat in elröret, så att det ligger i buntbandsslingan. Om du missat elröret, dra ut det, pilla ned buntbandet igen och försök igen.
  11. Fortsätt på samma sätt vid alla hål från mastfoten och uppåt.
  12. Vid det översta hålet, nära där kabeln ska ut, dra hårt i buntbandet så att elröret ligger dikt mot maströrets insida.
  13. Borra ett hål i maströret några centimeter ovanför (eller under) buntbandet, genom elrörets första vägg.
  14. Stoppa i en popnit (”blindnit” säger de rättrogna) i hålet genom maströr och elrör. Håll hårt i buntbandet och popnita. Om allt gått rätt så sitter nu elröret stadigt fastnitat.
  15. Fortsätt nedåt till nästa buntband, gör samma sak där, fortsätt vidare nedåt tills du nitat fast vid det sista buntbandet.
  16. Om det behövs ett hål för kabel i elrörets övre ände: Borra och sätt en nit cirka fem centimeter från den översta niten. Borra ett hål för kabeln mellan de båda nitarna. Om elröret ska hela vägen upp till masttoppen kan du säkert lösa det på något bra sätt genom att demontera masttoppsbeslaget.
  17. Dra ur buntbanden om det går, klipp av dem annars och pilla in det som blir kvar.
  18. Stoppa tillbaka bultarna eller nita igen. Kanske ligger elröret för hålet, böj det då åt sidan med en skruvmejsel i motstående hål på maströret under tiden du petar in bulten.
  19. Dra igenom en dragfjäder (seg plastlina som elektriker använder som pilotlina för att dra kabel i rör. Möjligen kan du passa på att smörja fjädern med teflonsprej, 5-56 eller diskmedel.
  20. Sätt i en kabelgenomföring av gummi i hålet (ibland lättast att först trä på genomföringen på kabeln). Dra igenom kabeln med hjälp av dragfjädern. Smörj kabeln om det behövs.
  21. Voilá!
Principskiss hur man fångar upp elröret med ett buntband.

Principskiss hur man fångar upp elröret med ett buntband.

Här är det napp. Elröret ligger inuti buntbandsslingan.

Här är det napp. Elröret ligger inuti buntbandsslingan.

Popnita fast elröret som ligger i maströret.

Popnita fast elröret som ligger i maströret.

Tillbaka med bulten och dra igenom dragfjäder.

Tillbaka med bulten och dra igenom dragfjäder.

Dit med en kabelgenomföring. Sedan klart för kabel.

Dit med en kabelgenomföring. Sedan klart för kabel.

Seglar Scampi 5213 Vindil. Hemmahamnar: Björkviks BK  och Stockholms SS. Styrelseledamot i Scampiförbundet. Älskar skärgårdsnavigation, nattsegling och Svenska Kryssarklubbens 24-timmarsseglingar.

Etiketter: , , ,
Publicerat i Tips
Upphovsrätt: Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 4.0 Internationell Licens .

Lämna ett svar

Top