Arkiv

Motorservice

Instruktionsbok till Hydromarin hydraultank och pump

Tidiga Scampi hade hydrauldrift från motorn i fören till propellern. På motorn sitter en hydraultank från Hydromarin fastbultad. Hydraulpumpen sitter inuti tanken.

Reservdelar till Farymann-motor

Foto på inombordsmotorn Farymann A40 i en Scampi.

På flera gamla webbsidor på nätet hänvisas till Torulf Dieselservice i Årsta för service och reservdelar till de Farymann-dieslar som tidiga Scampi (och Compis, Shipman 28, Trisskryssare m.m.) bestyckades med. Torulf Dieselservice är inte aktivt längre men Torulf Nyström själv

Hydromarin-motorer och Farymann-diesel

Farymannmotorn Det finns fyra olika motortyper från Farymann som byggdes på med hydrauldrift. Den vanligaste är en 12 hk med liggande cylinder LA, finns i Shipman, Trisskryssaren, Scampi, Compis, m.fl. 70-tals båtar oftast 1⁄2 tonnare. Den tvåcylindriga typen har V-ställda

Instruktionsbok till Farymann dieselmotor

Inskannad instruktionsbok (instruction manual) på engelska för Farymann marinmotorer av modell A30M, A40M, K30M, R30M, P30M, S30M. Många tidiga Scampi utrustades med Farymann-motorer. Farymann instruction manual (5 MB, pdf).    

Reparationshandbok Farymann dieselmotor

En del tidiga Scampi utrustades med Farymann dieselmotorer. Här är en inskannad reparationsmanual för Farymanns motormodeller K, A, L, R och S.  Den omfattar inte Farymann A40 som verkar vara den vanligaste modell som monterades i Scampi men den har

Farymann 12 hkr – den beprövade båtdieseln

När jag hade köpt min Älvdalen-Scampi kom jag för första gången i kontakt med den encylindriska dieselmotorn Farymann 12 hkr. Eftersom denna kvalitetsmotor har ringaktats av en hel del båtjournalister, besiktningsmän och båtklubbars förståsigpåare vill jag härmed sprida lite information

Top