Tidiga Scampi hade hydrauldrift från motorn i fören till propellern. På motorn sitter en hydraultank från Hydromarin fastbultad. Hydraulpumpen sitter inuti tanken.
Tidiga Scampi hade hydrauldrift från motorn i fören till propellern. På motorn sitter en hydraultank från Hydromarin fastbultad. Hydraulpumpen sitter inuti tanken.
Farymannmotorn Det finns fyra olika motortyper från Farymann som byggdes på med hydrauldrift. Den vanligaste är en 12 hk med liggande cylinder LA, finns i Shipman, Trisskryssaren, Scampi, Compis, m.fl. 70-tals båtar oftast 1⁄2 tonnare. Den tvåcylindriga typen har V-ställda…
Inskannad instruktionsbok (instruction manual) på engelska för Farymann marinmotorer av modell A30M, A40M, K30M, R30M, P30M, S30M. Många tidiga Scampi utrustades med Farymann-motorer. Farymann instruction manual (5 MB, pdf).
En del tidiga Scampi utrustades med Farymann dieselmotorer. Här är en inskannad reparationsmanual för Farymanns motormodeller K, A, L, R och S. Den omfattar inte Farymann A40 som verkar vara den vanligaste modell som monterades i Scampi men den har…
När jag hade köpt min Älvdalen-Scampi kom jag för första gången i kontakt med den encylindriska dieselmotorn Farymann 12 hkr. Eftersom denna kvalitetsmotor har ringaktats av en hel del båtjournalister, besiktningsmän och båtklubbars förståsigpåare vill jag härmed sprida lite information…
Artikelkommentarer