Täta ventilerna / fönsterrutorna på båten

Så här tätar man en läckande ruta i båten. Rutan på styrbordssidan har läckt sedan jag köpte båten. Det upptäckte vi under en ösregnsdag på Göta Kanal. Det läckte inte tillräckligt mycket för att fixa det direkt. I fjol vaknade gastarna som sov i den kojen när vi seglade Kryssarklubbens 24-timmarsseglingar av att det droppade dem i ansiktet. Och, ska man ha gastar så ska de vara utvilade. Så nu har jag demonterat rutorna och tätat dem. Jag skriver ”rutor”. Mest sjömansmässigt är väl att säga ”ventiler” medan de flesta skulle säga ”fönster”. Så här gjorde jag:

  1. Skruva bort skruvarna på insidan.
  2. Bänd bort aluminiumramen på insidan. Jag började med att bända ut lite med ett stämjärn och skar sedan bort tätmassan under med en brytbladskniv. Sedan bände jag upp lite till, kilade fast vad jag hade i närheten och forsatte att bända, kila och skära. Tyvärr var jag lite överenergisk och skadade gelcoaten.

    Ta bort den inre ramen.

    Ta bort den inre ramen.

  3. När aluminiumramen är borta, böj ut det halvdussin metallclips som håller gummilisten på plats (när den monteras).
  4. Tryck in rutan inifrån. Fördela kraften över rutan, jag använde en blå kappockdyna. Om jag skulle göra jobbet igen så skulle jag nog såga till en bräda och svepa in den i en filt. Bra tips är att ha någon på insidan som fångar upp rutan.
  5. Om inte gummilisten följer med rutan ut, peta loss den med start där den är skarvad.

    Inre ramen borta. Blyertsstrecken visar var det läckt in.

    Inre ramen borta. Blyertsstrecken visar var det läckt in.

  6. Ta bort metallclipsen. Kolla först var och hur de sitter monterade. Bra att minnas senare.
  7. Ta bort den yttre metallramen. Den sitter nu bara i fogmassan (typ Sikaflex). Bara? Den sitter helvetiskt fast. Men det är lite lättare att komma åt att skära upp fogmassan med brytbladskniv, jämfört med den inre.
  8. Skär bort gammal tätmassa från ramarna och ”fönsterhålet”. Tvätta rent. Jag använde aceton (men misstänker att kemiskt ren bensin fungerar bättre). Det här tog nog 80% av tiden för projektet. Skulle tro att det gick en hel dag.
  9. Gummilisten hade lite rester av fasttorkat butylgummi som jag pillade bort med naglarna. Det fanns också en hel del avlagringar av havssalt, alger och troligen oxid från ramarna. Jag tvättade dem i varmt vatten med diskmedel. Blev som nya. Glasrutan fick samma behandling.
    Rätt så smutsig list med salt och alger.

    Rätt så smutsig list med salt och alger.

    Nydiskad gummilist.

    Nydiskad gummilist.

  10. I den yttre ramen, i det spår där svarta gummilisten satt fanns ett tunt lager av svart tätmassa som inte stelnat helt. Det är butylgummi. Det tätar mellan ytterramen och gummilisten. Skrapa och tvätta bort det också. Bensin brukar fungera bättre än aceton på gummi.

    Här ser man det gamla lagret av butylgummi.

    Här ser man det gamla lagret av butylgummi.

  11. Nu är det dags att återmontera. Jag har hört skräckhistorier om att få allt på plats med sikaflexklet och butylgummiklet överallt utom där det ska vara. Så jag gjorde jobbet som en flerstegsövning.
  12. Jag lägger på vit tätmassa på den yttre aluminiumramen och på gelcoaten. Jag använder Biltemas motsvarighet till Sikaflex. Det måste verkligen täcka, annars läcker det mellan ram och ruffen. Jag trycker fast ramen (och det pyser ut massor av tätmassa).

    Lägg på vit fogmassa på yttre ramen.

    Lägg på vit fogmassa på yttre ramen.

  13. Jag skruvar nu fast den inre ramen i den yttre (utan att montera gummilist eller ruta). Jag drar fast alla skruvar lite löst och går sedan varvet runt några gånger och efterdrar.
  14. Jag torkar bort överflödig tätmassa på utsidan och formar en trekantig fog på utsidan mellan ruffsidan och ramen (en hålkälsfog). Ungefär så stor att den vita fogen ser 3 mm bred ut. Jag fyller igen skarven i ramen med massa.

    Torka bort överflödig fogmassa och forma till en hålkäl.

    Torka bort överflödig fogmassa och forma till en hålkäl.

  15. Fogmassan får härda. Jag fortsatte efter två dygn som var varma på dagen men minusgrader om nätterna.
  16. Skruva loss innerramen. Skär bort fogmassa som läckt in, det (blev inte så mycket som jag räknat med, har bra passform mellan fönsterhålet och ramen.
  17. Kleta fast butylgummi på yttre sidan av det spår gummilisten kommer att sitta i på yttre ramen. Mitt gummi var betydligt bredare och tjockare än vad som behövs men det gick lätt att dra ut korta remsor till långa smalare remsor. Det funkade förvånansvärt bra att jobba utan verktyg och trycka fast gummit mot ramen. Jag använde en glasspinne för att pressa fast det lite till. Jag tror att jag hade tur med temperaturen, har hört berättelser om att butylgummit kletar ned och fäster överallt.
  18. Återmontera metallclipsen, lite utbända,  i ytterramen. Se till att clipsen inte skadat strängen av butylgummi. Lägg på lite mer i så fall.
  19. Trä på gummilisten på glasrutan. (Jag provade först att montera gummilisten i ramen för att sedan skjuta i rutan. Det är bara krångligt, tar tid och blir inte bra.) Jag tejpade fast gummilisten med tejp på insidan för att den skulle stanna kvar. Se till att vända listen åt samma håll som tidigare, den har format sig efter rutan  och troligen blir det lite veck eller glapp om man vänder den om. Se till att ha lite överskott på gummilist på översidan där skarven blir, så att skarven inte kryper upp.

    Trä på gummilisten på rutan.

    Trä på gummilisten på rutan.

  20. Passa in rutan med gummilisten på i ramen. Det är nu som du har nytta av clipsen. Inte så svårt som jag räknat med. Böj clipsen över gummilisten så att inte list + ruta faller in.
  21. Lägg på vit fogmassa på de ytor av inre och yttre ram som kommer att mötas. Det finns ett grunt dike i aluminiumprofilen som antagligen både är till för att fyllas med tätmassa och för att styra borret.
  22. Styr in den inre ramen mot den yttre och gummilisten. Jag monterade den tillfälligt med några längre skruvar.
  23. Peta ut gummilisten så att den inte ligger inknölad bakom inre ramen. Dra åt skruvarna gradvis (och byt tillbaka från de extra långa). För egen del så bytte jag några av skruvarna (som inte greppat bra) mot lite längre än originalet, jag tror att de var källan till mina läckor, de hade aldrig dragit ordentligt.
  24. Gå varv efter varv och efterdra. Det var först efter fyra-fem varv som det kändes lagom stumt.
  25. Torka och tvätta bort överflödig tätmassa.
  26. Var nöjd.

Lärdomar: Den svarta tätmassan. Lite efterforskningar visar att det är butylgummi. Jag hittade det som remsor på rulle att köpa på nätet, men inte för konsumenter. :-(. Jag fick tips om att kolla med glasmästare. Närmsta glasmästare använde inte butylgummi längre och hänvisade till en bilglasverkstad. De hade också slutat använda butylgummi och limmar istället rutorna. Men, han letade reda på sin sista rulle och gav bort den. Kred till Ekerö Bilskadecenter. Kanske går det att använda den sortens glaslim som bilglasverkstäder använder. Men, de limmar glas mot plåt. Jag skulle täta gummilist mot aluminium, så jag vågade inte chansa. Det finns alldeles utmärkt butylgummi som tejp på Biltema t.ex. Jag använder den för att täta kabelskarvar (istället för eltejp) och för att täta skruvar i däcket (istället för Sikaflex). Den funkar inte till det här, den fäster inte mot aluminium, bara mot sig själv, där den vulkar fast. Den vita tätmassan. I mitt fall Biltemas motsvarighet till Sikaflex. Den är kladdig. Och hamnar alltid på fel ställe. Den här gången var jag förberedd med en frottéhanddukar, torra och indränkta med aceton. Ta bort ramarna försiktigt. Jag skadade gelcoaten lite och repade ramarna lite. Inte så mycket, men onödigt. Om jag vetat hur mycket tid jag skulle lägga på att skrapa bort gammal tätmassa så hade det inte varit värt att forcera på den delen av jobbet för att vinna en timma. Metallclipsen, kolla hur de sitter. Trots att jag fotograferat dem så kändes det som en rebus att få dem på plats.

Seglar Scampi 5213 Vindil. Hemmahamnar: Björkviks BK  och Stockholms SS. Styrelseledamot i Scampiförbundet. Älskar skärgårdsnavigation, nattsegling och Svenska Kryssarklubbens 24-timmarsseglingar.

Etiketter: , , , ,
Publicerat i Tips
Upphovsrätt: Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 4.0 Internationell Licens .
4 kommentarer på “Täta ventilerna / fönsterrutorna på båten
  1. Sam skriver:

    Hej stefan! nä med sika fick man överallt där man inte skulle ha det,och runt rutan skall det inte målas,sen har jag mer cilicon av samma sort och detta tålde saltvatten sol och alla väder jag frågade om han gjort detta på andra båtar och det hadde han gjort,och där var inga problem med dem jag tror det var typ samma som sitter på bilar 7mm som bara krackelerar,jag kan ju höra med honom om jag kommer dit??

  2. Stefan Pettersson skriver:

    Hej Sam!

    Bra att du fått ordning på din ruta.

    Vad var det som strulade med att använda Sikaflex?

    Jag är ju inte glasmästare men jag skulle nog backa ut från hans butik. Han kanske har helt rätt men på några punkter så går det emot min erfarenhet:

    – Jag är skeptisk till att använda silikon ombord eftersom det inte går att täta med något annat eller måla där man använt silikon. Jag har i olika diskussionsforum sett att en del använder silikon men mångdubbelt fler som använder Sikaflex (eller kopior).

    – Jag har inte kollat jättenoga men jag tycker nog att det ser ut som samma lösning på nya båtar som på min Scampi med ruffsida – sikaflex – aluminiumram – butylgummi – gummilist + ruta – aluminiumram.

    Det där med vad som händer med glaset om det spricker var intressant. Jag funderade på om jag skulle byta till något starkare men dels hade rutan hållit när jag tappat den och dels ville jag bli klar snabbt.

    Vet du vad det är för sorts glas du använde?

  3. Sam skriver:

    Hej stefan! min babordsruta läckte och har läckt länge,tills för en månad sedan,då började jag operationen,med att skruva loss alla skruvar,och skar loss ramarna både innerram och sedan puttade jag ut ruta och ytterram,samtidigt som jag skar med en vass kniv och höll i rutan hela tiden,sedan var det bara att göra allt rent,sen var det återmontering ojojoj med sika; det gick bara inte,så jag fick plocka ner allt igen och tvätta rent igen…sedan körde jag till en glasmästare i staden som har haft glasmästeriet i ca50 år…jag tog delarna med mej och frågade om han kunde hjälpa mej. och då sa han på ren skånska släng den där jävla listen åthelvete för sån skit har vi änte ida…jag skär ut en lite större ruta och så sätter du ytterramen i fönstercilikon transprant ,sen väntar du i 48 timmar sen trycker du in mer fönstercilicon på insidan på ytterramen därefter sätter du rutan i det blöta fönstercilicon därefter innerramen och än mer fönstercilicon,så rutan flyter i ciliconen (vi fick vara två man en som höll rutan och en som skötte ciliconsprutan) under tiden det torkar,sen torkar du rent,sedan väntade jag i två dyngn och testade med massor av vatten och det var tätt…allt kostade 600:- för ruta massa rakblad och rengöringsmedel….sen sa han att dom originalrutor som sitter i båtarna krossas helt så bara ramen blir kvar om du får en regäl smäll på den…denna nya ruta du har nu krackelerar bara så du får inget vatten in om olyckan skulle vara framme…??? rätt eller fel vet jag inte och tänker inte testa heller…Mvh Sam

  4. Karl-Olov Karlsson skriver:

    Fantastiskt arbete, Stefan. M V H Kalle i Kalmar

Lämna ett svar

Top