Minnesutställning för Peter Norlin

Minnesutställning för Peter Norlin på Sjöhistoriska museet i Stockholm

Sjöhistoriska Museet visar utställningen Rena linjer, ren segling från den 23 maj till oktober 2013. Arrangörer är föreningen Veteranbåten – som värnar, vårdar och visar det svenska båtarvet – i samarbete med Sjöhistoriska Museet.

Peter Norlin. Fotograf: okänt.

På sommarens utställning visas Peter Norlins hela spektrum av segelbåtar: Det uppseendeväckande genombrottet med Scampi 1969; den långa raden av hans internationellt segerrika havskryssare; alla 6:or som under ett par decennier utmanade konstruktörens känsla och intellekt med intrikata skrovformer och kölar; 2,4:an som seglas på samma villkor oavsett fysiska förutsättningar och är en egen klass i Paralympics; de stora båtarna i America’s Cup och Whitbread Round The World Race; och många andra.

Den 23-27 maj kommer ”ur”-Scampi, prototypen från 1969, att stå uppställd framför Sjöhistoriska Museet. Det blir ett unikt tillfälle att på nära håll få uppleva en av Sveriges – och världens – mest berömda segelbåtar.

Publicerat i Scampiseglare
Upphovsrätt: Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 4.0 Internationell Licens Författaren.