Scampiseglare! Välkomna till Veteranbåtsföreningen

Scampiförbundet har fått en trevlig uppvaktning från Veteranbåtsföreningen som vi gärna förmedlar vidare till alla medlemmar och Scampiseglare:

Bli medlem i Veteranbåtsföreningen!

Festligt foto på träbåt vid brygga med barn som äter tårta.

Foto från Veteranbåtsmötet 2014, arrangerad av Veteranbåtsföreningen. Foto: (c) Olle Neckman.

Föreningen stiftades 1973 på initiativ av Svenska Seglarförbundet (SSF), Svenska Kryssarklubben (SXK) och Svenska Båtunionen (SBU), men har från start arbetat helt självständigt. Vårt formella namn, Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar, är lite otympligt och speglar bara en del av vår verksamhet. Därför kallar vi oss numera för Veteranbåtsföreningen.

Vi är väldigt aktiva, att vi agerar på bred front, och att vi gör en hel del nytta. Vår uppgift är att bevara det svenska båtarvet, och vi gör det under mottot värna, vårda, visa.

Veteranbåtsföreningen har ca 2000 medlemmar. Vi arbetar nu med målsättningen att inom ett par år fördubbla den siffran. Vi ser detta som viktigt och fullt möjligt.

Därför vill vi försöka nå de många seglare som tillhör klassförbunden med rötter i plastbåtserans tidiga år. Som t ex Vega, Viggen, Scampi, Ballad.

Vi i Vetaranbåtsföreningen ser just Scampi som ett särskilt tydligt exempel på den pionjäranda och oerhörda dynamik som rådde i båtbranschen vid ”den nya tidens början”, den kring 1960/1970 då plasten och fenkölen gjorde gemensam entré och förändrade båtlivet.

Scampi är spännande och tidstypisk båthistoria, vid en brytningstid då allt var möjligt.

Vi är övertygade om att denna grupp sympatiserar med vår ambition att bevara och framhålla det svenska båtarvet. Och faktiskt är det så att de tidiga plastbåtarna nu faller inom ramen för ”veteranbåtar” (vilket gör att vi i allt högre grad kommer att uppmärksamma pionjärerna i plast i vår tidning Veteranbåten).

Med seglarhälsning,

Bengt Jörnstedt / i styrelsen för Veteranbåtsföreningen/MSF

Scampiförbundets styrelse stödjer Veteranbåtsföreningens ambitioner och arbete. Vi uppmanar våra medlemmar att göra detsamma, bli medlemmar i Veteranbåtsföreningen  och jobba för att kunskapen om bland annat Scampi hålls hög.

Scampin var en revolutionerande båt på 60-talet och årets placeringar i ÅF Offshore Race och Tjörn Runt visar att Scampi is still going strong.

Seglar Scampi 5213 Vindil. Hemmahamnar: Björkviks BK  och Stockholms SS. Styrelseledamot i Scampiförbundet. Älskar skärgårdsnavigation, nattsegling och Svenska Kryssarklubbens 24-timmarsseglingar.

Etiketter: ,
Publicerat i Båtliv