Tidig varning vid drivremshaveri

Om drivremmen som driver generatorn och färskvattenpumpen går av tar det inte många minuter innan motorn blir överhettad och tänder överhettningslampan samt ljudlarmar. När detta händer måste motorn stannas omgående.

För att få mer tid om ett drivremshaveri är det bättre om larmet kan ske omedelbart när det händer. Lyckligtvis finns det en ingång över i summern som är reserverad för läckvarning i segeldrevet. Teoretiskt skulle denna ingång kunna styras direkt från laddningslampans blå/svarta ledning men risk finns att summerns spänningspulser fortplantas till generatorns regulator som då kan förstöras. Bättre att ha ett relä som styr larmet, reläet som skall vara växlande t.ex från Kjell&Company (36-108) är normalt dragande när laddningslampan är släckt.

Larm för rembrott. Klicka för större bild.

Om drivremmen går av slutar generatorn att ladda, reläet faller och jordar summeringången och summern ljuder. Denna varning ger möjlighet att få upp seglen eller kasta ankare innan överhettning sker. Magnetiseringsdioderna i generatorn är känsliga för kortslutning, jag rekommenderar en säkring på 4-5 A på blå/svarta ledningen (D+) i närhet av generatorn.


Av: Gunnar Kvarnefalk
Scampi Bitti 690

Om problem ring 08 58173766 e-post gunnar.kvarnefalk@telia.com

Motorn som beskrivs är en Yanmar 2GM20F.

Etiketter: ,
Publicerat i Tips
Upphovsrätt: © Författaren.

Lämna ett svar

Top