Arkiv

Motor

Jakten på hur vattnet kommer in i dieseltanken och föder dieselbakterier

Lock till bränsletank med O-ringen borta.

Jag har problem med att det växer dieselbakterier i tanken. De skapar ett slem som stoppar igen bränsleledningen. Det krävs vatten för att de ska frodas. Nu går jag till botten med var vattnet kommer ifrån.

Instruktionsbok till Hydromarin hydraultank och pump

Tidiga Scampi hade hydrauldrift från motorn i fören till propellern. På motorn sitter en hydraultank från Hydromarin fastbultad. Hydraulpumpen sitter inuti tanken.

Reservdelar till Farymann-motor

Foto på inombordsmotorn Farymann A40 i en Scampi.

På flera gamla webbsidor på nätet hänvisas till Torulf Dieselservice i Årsta för service och reservdelar till de Farymann-dieslar som tidiga Scampi (och Compis, Shipman 28, Trisskryssare m.m.) bestyckades med. Torulf Dieselservice är inte aktivt längre men Torulf Nyström själv

Hydromarin-motorer och Farymann-diesel

Farymannmotorn Det finns fyra olika motortyper från Farymann som byggdes på med hydrauldrift. Den vanligaste är en 12 hk med liggande cylinder LA, finns i Shipman, Trisskryssaren, Scampi, Compis, m.fl. 70-tals båtar oftast 1⁄2 tonnare. Den tvåcylindriga typen har V-ställda

Instruktionsbok till Farymann dieselmotor

Inskannad instruktionsbok (instruction manual) på engelska för Farymann marinmotorer av modell A30M, A40M, K30M, R30M, P30M, S30M. Många tidiga Scampi utrustades med Farymann-motorer. Farymann instruction manual (5 MB, pdf).    

Reparationshandbok Farymann dieselmotor

En del tidiga Scampi utrustades med Farymann dieselmotorer. Här är en inskannad reparationsmanual för Farymanns motormodeller K, A, L, R och S.  Den omfattar inte Farymann A40 som verkar vara den vanligaste modell som monterades i Scampi men den har

Farymann 12 hkr – den beprövade båtdieseln

När jag hade köpt min Älvdalen-Scampi kom jag för första gången i kontakt med den encylindriska dieselmotorn Farymann 12 hkr. Eftersom denna kvalitetsmotor har ringaktats av en hel del båtjournalister, besiktningsmän och båtklubbars förståsigpåare vill jag härmed sprida lite information

Motorkonservering (Yanmar)

Detta är råd och dåd från Sjöbergs Marin & Motor för hur du skall sköta det årliga underhållet på din YANMAR. Följ detta och du har gjort vad du kan för en problemfri motorgång och en lång livslängd på din

Byte från Farymann till Yanmar 2GM20F(V)

Efter att ha loggat 2 knop i motvind och motsjö togs beslutet att byta motor. Den gamla Farymandieseln med hydrauldrift till propelleraxeln skall bytas ut till en Yanmar 2GM20F(V) med rak axel.

Byte av motor till Iveko 20 hkr

Sten Olofsons Scampi har fått en ny motor. Motorn är en IVEKO 20HKR vilken passar perfekt utan onödiga ingrepp i motorrum etc. ( detta är en stående disel två cylindrar men mkt låg ). Dessutom är den billigare än övriga

Byte av motor till Yanmar 3YM20

Motorbyte i Scampi – YSE8 till 3YM20 (21HK) Jag tycker inte att själva installationen var så komplicerad egentligen. Det som faktiskt tog mest tid var själva ”projekteringen” – att välja motor. Dom olika motorer som finns i den här storleksordningen

Startrelä och startspärrelä

Motorns placering i fören medför långa ledningar mellan motor och instrumentpanel. Startmotorns solenoid drar vid start ca 20 A (8-12 hk) och 30 A (18 hk). Eftersom ledningslängden är runt 18 m blir det ett betydande spänningsfall till startmotorns solenoid.

Tidig varning vid drivremshaveri

Om drivremmen som driver generatorn och färskvattenpumpen går av tar det inte många minuter innan motorn blir överhettad och tänder överhettningslampan samt ljudlarmar. När detta händer måste motorn stannas omgående. För att få mer tid om ett drivremshaveri är det

Vackra båtar seglar väl

Av Ronald Rybbe som  är verksam i fritidsbåtssektorn som besiktningsman och affärskonsult vid köp, försäljning och skador. Ronald arbetar också som frilansskribent i olika båttidningar. Artikeln har flera år på nacken, så ta till exempel prisuppgifter med en nypa salt. Ronald

Top